Wet goed verhuurderschap
Bedreiging, discriminatie, te hoge borg en oneerlijke servicekosten rekenen: bij de verhuur van woonruimte hebben huurders hier nog al eens te maken. Om dit te voorkomen is er vanaf 1 juli 2023 de Wet goed verhuurderschap. De Wet goed verhuurderschap bestaat uit regels waaraan verhuurders en verhuurbemiddelaars zich moeten houden. De wet beschermt woningzoekenden en huurders. Houdt een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels? Dan kan de gemeente een waarschuwing of boete geven. Ook kunnen huurders ongewenst gedrag van verhuurders en verhuurbemiddelaars melden.
Bekijk het voorlichtingsfilmpje op de website van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Dit filmpje legt uit wat de Wet goed verhuurderschap is. Het filmpje is beschikbaar in de volgende talen: Bulgaars, Engels, Pools, Spaans en Roemeens.
Voor wie
De Wet goed verhuurderschap beschermt woningzoekenden en huurders tegen ongewenst verhuurgedrag van:
- Particuliere verhuurders
- Verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders)
- Werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen
- Woningcorporaties.
Regels voor goed verhuurderschap
Dit zijn de zeven regels voor een verhuurder:
- Niet discrimineren.
- Niet intimideren (bedreigen of bang maken)
- Maximaal twee maanden kale huur aan borg vragen
- Een schriftelijk huurcontract maken.
- De huurders schriftelijk informeren over:
- rechten en plichten
- de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt
- contactgegevens van de verhuurder
- informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
- de servicekosten
- De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan. (Burgerlijk Wetboek art 259 en 261 van boek 7 )
- De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.
Extra regels voor verhuur woonruimte aan buitenlandse werknemers
Er zijn extra regels voor verhuur aan buitenlandse werknemers (arbeidsmigranten). Om buitenlandse werknemers te beschermen, moeten contracten voor werken en wonen gescheiden zijn. Ook moet de verhuurder de huurders schriftelijk informeren in een taal die zij begrijpen.
Meldpunt voor huurders
De Wet goed verhuurderschap zegt dat elke gemeente vanaf 1 januari 2024 een meldpunt moet hebben. Daar kunnen huurders en woningzoekenden een melding doen als een verhuurder zich niet houdt aan de regels van goed verhuurderschap. Lees hier meer over op de pagina Ongewenst gedrag van verhuurders melden.
Andere klachten melden?
Huurders van een woningcorporatie kunnen een klacht indienen bij de corporatie die de woning verhuurt, zoals De Kernen en KleurrijkWonen. De woningcorporatie handelt de klacht zelf af.
Bent u het niet eens met de hoogte van de huurprijs of huurverhoging? Of heeft u klachten over het onderhoud of de servicekosten? Meld uw klacht dan bij de Huurcommissie.
Meer informatie
Meer informatie voor huurders op de website van de Rijksoverheid
Meer informatie voor verhuurders en verhuurbemiddelaars op de website van de Rijksoverheid