Veelgestelde vragen Skaeve Huse

Vragen en antwoorden (Q & A)

Locatiekeuze

Waarom is voor deze locatie gekozen?

De zoektocht naar een locatie is gestart in de voormalige gemeente Geldermalsen, De zoektocht heeft zich gericht tot alle kernen van de voormalige gemeente.  Bij het zoeken van een geschikte locatie zijn de volgende criteria gebruikt:

Kavelomvang
Voor twee vrijstaande woonunits, een bijbehorende buitenruimte en een goede afscherming naar de omgeving is een minimale oppervlakte van 350m2 nodig. Kleinere kavels komen niet aanmerking.  De kavels zijn in eigendom bij de gemeente.

Beschermde natuur
Locaties die in het bestemmingsplan Buitengebied de bestemming ‘Natuur’ hebben, zijn op voorhand uitgesloten. Bebouwing is op deze percelen niet wenselijk en zal bij een eventuele planologische procedure op verzet van de Provincie stuiten.

Spuitzone
In verband met de kans op gezondheidsschade dient bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen rekening gehouden te worden met spuitzones nabij boomgaarden. Locaties binnen een afstand van 50 meter van boomgaarden vallen af; hier kunnen geen nieuwe woonfuncties worden toegelaten.

Externe veiligheid
De productie, opslag en het vervoer van gevaarlijke stoffen brengt risico’s met zich mee. Rondom inrichtingen met gevaarlijke stoffen, transportleidingen, wegen en spoorwegen zijn risicocontouren berekend. Locaties waar het plaatsgebonden risico te hoog is vallen af. Hier kunnen geen nieuwe woonfuncties worden toegelaten.

Op basis van deze criteria viel een aantal locaties af. De resterende locaties zijn daarna beoordeeld op basis van de volgende criteria:

a.      Afstand tot woningen
De woningen moeten op minimaal 100 meter liggen tot bestaande woningbouw.

b.      Afstand tot voorzieningen
De woningen moeten in de nabijheid liggen van voorzieningen.

c.      Andere plannen op locatie
Zijn er nog andere plannen voorzien op de locatie?

d.      Aanwezigheid nutsvoorzieningen
De aanwezigheid van nutsvoorzieningen heeft invloed op de kosten van het bouw- en woonrijp maken.

e.      Locatie direct beschikbaar
Er zijn geen andere gebruikers op het perceel.

f.       Geluidmaatregelen
Zijn aanvullende geluidmaatregelen noodzakelijk?

g.      Belemmeringen voor de omgeving
Bestaande bedrijven in de omgeving mogen niet worden gehinderd in hun bedrijfsvoering door de komst van de woningen.

h.      Financiële consequenties
De toetsing van de locaties aan deze criteria heeft geleid tot de keuze voor de locatie aan de Parallelweg in Geldermalsen. Deze keuze hebben burgemeester en wethouders van Geldermalsen in 2016 gemaakt.

Het college van West Betuwe heeft deze keuze bevestigd in 2020.

Wilt u het locatieonderzoek inzien? U kunt het opvragen via skaevehuse@anderswonen.nl

Waarom wordt er niet opnieuw een locatieonderzoek uitgevoerd, nu er sprake is van een nieuwe gemeente? 

 De voormalig gemeente Geldermalsen heeft het besluit genomen om de realisatie van twee Skaeve Huse aan de Parallelweg ongenummerd, tussen huisnummers 7 en 9, mogelijk te maken. Bij het fuseren van de gemeente Geldermalsen met de gemeenten Neerijnen en Lingewaal zijn de besluiten van de voorgaande gemeente eerbiedigd. Eerder genomen besluiten van de colleges van de voormalige gemeenten Neerijnen, Lingewaal en Geldermalsen zijn bij het fuseren van de gemeentes overgenomen. De bewoners van de voormalige gemeenten kunnen er dan op rekenen dat de nieuwe gemeente voortborduurt op de eerder genomen besluiten en niet hierop terugkomt. Dat geldt dus ook voor het besluit van het college van voormalig gemeente Geldermalsen. Met Kleurrijk Wonen zijn afspraken gemaakt over de realisatie van Skaeve Huse. Deze afspraken zijn, na de fusie, voortgezet. 

Oud gemeente Lingewaal en Neerijnen hadden geen plannen voor Skaeve Huse dus waarom moet Geldermalsen het beste jongetje van de klas zijn? 

De besluiten die de voormalig gemeenten Neerijnen, Lingewaal en Geldermalsen hebben genomen, zijn bij de fusie bekrachtigd. Voor de fusie voerde elke gemeente zijn eigen beleid op het gebied van huisvesting van bijzondere doelgroepen. Het realiseren van Skaeve Huse was bij de voormalig gemeente Geldermalsen onderdeel van de prestatieafspraken met de woningcorporatie KleurrijkWonen. Het ligt voor de hand dat huisvesting van bijzondere doelgroepen ook bij de voormalige gemeenten Lingewaal en Neerijnen een onderdeel was van de prestatieafspraken met de woningcorporaties. Waarom de voormalig gemeenten Lingewaal en Neerijnen geen locatie hebben aangewezen voor het realiseren van Skaeve Huse, is niet helder. Dit kan verschillende oorzaken hebben gehad. (b.v. het ontbreken van een geschikte locatie, geen capaciteit beschikbaar, geen prioriteit) 

Kan het college afwijken van een eerder genomen besluit van een vorige gemeente? 

Uiteraard is dat mogelijk, maar dit kan niet zomaar. Dit is alleen mogelijk als hiervoor zwaarwegende redenen voor zijn of als bijvoorbeeld de omstandigheden zijn gewijzigd. 

Is de locatie aan de Parallelweg nog steeds geschikt nu de omgeving de laatste jaren zo is veranderd, met name drukker is geworden? 

Ja, deze locatie voldoet nog steeds aan de randvoorwaarden die zijn opgenomen in het locatieonderzoek. De locatie is geschikt voor deze inwoners die met weinig tot zo minimaal mogelijk bemoeienis willen wonen, ze zijn erg op zichzelf. 

De omgeving van deze bewoners hoeft dus niet te voldoen aan geen geluiden en/of prikkels van buitenaf. Prikkelarm is dus niet gelijk aan stil. Dat maakt dat de omgeving aan de Parallelweg een geschikte locatie is voor het realiseren van Skaeve Huse.

Wat is een prikkelarme omgeving?

Prikkelarm is niet de afwezigheid van omgevingsgeluiden zoals verkeersgeluid of het geluid van een school. Het gaat meer om de rust en ruimte voor de bewoners.

Is de omgeving wel geschikt voor de bewoners vanwege de school, het spoor, de brandweerkazerne e.t.c.? 

Met prikkelarm bedoelen wij dat deze twee bewoners met weinig tot zo minimaal mogelijk bemoeienis willen wonen. Ze zijn erg op zichzelf. 

De omgeving van deze bewoners hoeft dus niet te voldoen aan geen geluiden en/of prikkels van buitenaf. Prikkelarm is dus niet gelijk aan stil. Dat maakt dat de omgeving aan de Parallelweg een geschikte locatie is voor het realiseren van Skaeve Huse.

Past het realiseren van de twee woningen voor Skaeve Huse in de visie voor de schakelzone?

In 2016 stelde het college van burgemeester en wethouders van de voormalige gemeente de visie voor de schakelzone vast. Op basis van deze visie is onder andere De Pluk gerealiseerd.  Voor een deel is de visie voor de schakelzone achterhaald. Actualisatie van de visie voor de schakelzone is noodzakelijk. In de visie zijn de percelen ten zuiden van de Dalemse Wetering aangeduid als ‘open parkzone met markante gebouwen’. De invulling aan de zuidzijde van de Dalemse Wetering sluit aan bij de al gerealiseerde bebouwing aan de noordzijde van de Dalemse Wetering. Vanwege de bestaande boomgaarden is dit deel van de visie niet tot uitvoering gebracht.

Het college heeft de bevoegdheid om gemotiveerd af te wijken van de vastgestelde visie. Het college heeft hiertoe besloten vanwege de behoefte aan Skaeve Huse en de geschiktheid van de locatie.

Heeft de gemeente principeverzoeken ontvangen voor het realiseren van huisvesting van arbeidsmigranten in de schakelzone?

Nee, de gemeente heeft geen principeverzoek ontvangen.

Zijn het echt maar twee woonunits?

Ja, het zijn er twee. De inrichting van het perceel maakt twee woningen mogelijk. Om de woningen mogelijk te maken, moet een planologische procedure worden gevoerd. In deze procedure worden twee Skaeve Huse vermeld. Hiermee wordt gevolg gegeven aan de besluiten van de colleges van West Betuwe en voormalig gemeente Geldermalsen. 

Mogelijk is in de toekomst behoefte aan meer Skaeve Huse. Dan zal opnieuw worden onderzocht welke locaties in aanmerking komen voor het realiseren van Skaeve Huse. De locatie aan de Parallelweg komt dan niet in aanmerking.

Nu het gemeente West Betuwe is, zijn er vast meer locaties te vinden die meer geschikt zijn. Waarom niet op andere plekken in West Betuwe?

Het college van West Betuwe heeft de eerder gemaakte keuze van de voormalige gemeente Geldermalsen in 2020  herbevestigd.

Suggestie voor een nieuwe locatie aan de Tielerweg bij het voedselbos

De eigenaren van het landgoed zijn niet bereid om twee Skaeve Huse op hun landgoed mogelijk te maken. Realisatie van Skaeve Huse op het perceel is hierdoor niet mogelijk en een nader locatieonderzoek is hierdoor niet nodig. 

Waarom niet de crossbaan locatie? 

De crossbaan locatie is onderzocht in het locatieonderzoek. De afstand tot bestaande woningbouw is bij deze locatie te klein. De vereiste afstand van 75 meter tot bestaande woningbouw wordt hier niet gehaald. Ook ligt deze locatie in de directe nabijheid van de provinciale weg N327. De geluidsbelasting voor de woningen is hierdoor hoog.

Gaat de gemeente de hele boomgaard (‘mooie natuur’) slopen voor twee mensen?

Voor een deel moet de boomgaard weg. Of de hele boomgaard weg gaat, is onderdeel van het gesprek met de omgeving.

Bewoners en begeleiding

Is er begeleiding voor de bewoners?


Er is persoonlijke begeleiding beschikbaar voor de toekomstige bewoners van Skaeve Huse. De RIBW (regionale instelling voor begeleid wonen)) begeleidt de twee bewoners op maat. Afhankelijk van wat zij nodig hebben krijgen ze bijvoorbeeld begeleiding bij zelfstandig wonen (koken, schoonmaken e.d.), dagbesteding, hulp bij het afkicken van een verslaving of therapie, of een combinatie.

Wat voor bewoners komen er te wonen op de Skaeve Huse locatie?

De woningen zijn bedoeld voor inwoners van de gemeente West Betuwe die moeilijk passen in een gewone woonomgeving. Zij kunnen aantoonbaar niet functioneren in groepen of in een omgeving met veel mensen om zich heen, vaak vanwege een psychiatrische stoornis of aandoening.

Wat zijn de uitsluitingsgronden?

Voor personen die mogelijk in aanmerking komen voor het wonen in een Skaeve Huse, gelden de volgende uitsluitingsgronden: 

• Minderjarige kinderen, gezinnen, stellen en jongeren. 

• Personen met terugkerend/structureel agressief gedrag. 

• Personen die de afgelopen twee jaar veroordeeld zijn voor zeer ernstige geweldsdelicten en/of misdrijf. 

• Zedendelinquenten. 

• Personen met terugkerend/structureel overlast gevend gedrag. 

• Personen met een indicatie voor gedwongen opname GGZ op grond van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (WvGGZ). De WvGGZ geldt voor mensen bij wie een psychische stoornis leidt tot gedrag dat ernstig nadeel (gevaar) veroorzaakt voor henzelf of voor anderen. 

• Personen met ernstige lichamelijke problemen dan wel met een noodzaak voor chronisch medische zorg. 

• Personen met een indicatie voor opname in een ziekenhuis/verpleeghuis. 

• Personen met een (uitstaande) veroordeling tot langdurige detentie. 

• Personen die niet bereid/in staat zijn om contact te onderhouden met de woonbegeleider.

Hoe kan de gemeente er voor zorgen dat de leefomgeving niet minder veilig wordt? 

Er wordt een beheerplan opgesteld. In dit plan worden afspraken gemaakt over het beheer van de woningen en het aangrenzend gebied. Ook worden hierin afspraken vastgelegd over contactpersonen voor de omwonenden en de bewoners van de Skaeve Huse, als sprake is van mogelijke overlast. We hanteren uitsluitingsgronden bij het bewonen van de de Skaeve Huse. (zie een eerdere vraag)  De bewoners worden begeleid en moeten ook bereid zijn om zich te laten begeleiden. Tezamen met het beheerplan zijn wij van mening dat het bewonen van twee Skaeve Huse niet leidt tot een onaanvaardbare aantasting van het woon- en leefklimaat van de omgeving.

Vrees voor overlast bij het speelveldje in Kalenberg 

Er wordt een beheerplan opgesteld, waarin afspraken worden gemaakt over het beheer van de locatie. Hierin kan ook het speelveldje worden opgenomen. Op de website van de gemeente staat vermeld bij welke instantie overlast kan worden gemeld.

24/7 bereikbaarheid

Er is geen 24/7 begeleiding op het terrein. In het geval van incident belt u 112 zoals u ook in andere situaties zou doen.

Is er toezicht op het terrein?

Er komt een beheerder vanuit de corporatie die toezicht houdt. Het beheer is er op gericht vervuiling en vernieling op het terrein tegen te gaan. Bewoners worden aangesproken op hun gedrag als ze zich niet aan de regels houden.