Lokaal maatwerk fase 2 dijkvak Tiel-Waardenburg

Inleiding

In de voorbereiding op de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg zijn veel ideeën en wensen opgehaald over de belevingspunten langs de Waal. Op 18 en 25 januari 2024 waren er inwonersbijeenkomsten waarin een presentatie werd gegeven over welke wensen voor de Gastvrije Waaldijk al verwerkt zijn. En is per dorp gesproken over eventuele andere ideeën of wensen voor beleving van de rivier. Per dorp staan deze genoemd met daarachter de reactie van de gemeente en/of waterschap.

Wat ligt al vast?

Weginrichting

De weginrichting is over de gehele Waaldijk hetzelfde. De dwarsdoorsnede van de dijk wordt uitgelegd vanuit het punt dat de Waal aan uw linkerkant bevindt. De doorsnede begint met de rivierzijde met een talud en gevolgd door een grasberm. Daarna volgt een betonband van 0,4 meter met daarna het asfalt van 4,20 meter en vervolgens een grasbetontegel van 0,4 meter. Hiernaast ligt weer een grasberm en een talud naar de landzijde van de dijk.

Belevingspunten

Op sommige plaatsen op de dijk worden belevingspunten gerealiseerd. De locatie en situering hiervan ligt vast. De inrichting van het belevingspunt bestaat uit een bepaald type bank, gemaakt van gerecyclede meerpalen, en een rekje om fietsen tegenaan te plaatsen (“fietsnietje”). Per kern zal ook op een belevingspunt een zogenaamde Waalzuil worden geplaatst. Hierop is het Verhaal van de Waal terug te zien en te lezen. 

Toelichting Waterschap Rivierenland

Verlichting

Verlichting is onderdeel van de inrichting van de openbare ruimte. Verlichting draagt bij aan onder andere de (verkeers)veiligheid.  De gemeente is verantwoordelijk voor de openbare ruimte. Zij bepaalt waar verlichting geplaatst wordt en waar niet. Het waterschap volgt hierin de wensen van de gemeente. Daarnaast stelt het waterschap dat voor een zo stabiel mogelijk, en dus zo veilig mogelijk, dijklichaam er geen kabels en leidingen in/onder mogen worden aangebracht. Daarom wordt openbare verlichting alleen binnendijks geplaatst. 

Voor de inrichting van de weg langs de dijk geldt als uitgangspunt: Daar waar momenteel verlichting aanwezig is, wordt deze teruggeplaatst. Er is geen aanvullende verlichting voorzien binnen dijkversterkingsproject TiWa. Dit standpunt is bevestigd met het collegebesluit van d.d. 22 november 2022 (Beantwoording reacties GW-fase 1).

Trappen

Bij dijktrappen gelden twee uitgangspunten die te maken hebben met de eigendomspositie van de plek van de trappen. 

  1. Trappen die particuliere eigendommen ontsluiten 
    Het Waterschap legt deze trappen terug.  Het beheer en onderhoud van deze trappen ligt bij de bewoner die gebruik maakt van deze trap.
  2. Trappen met een openbaar karakter
    Het Waterschap legt deze trappen terug. In een enkel geval worden op, aanvullende, nieuwe plekken trappen aangebracht. Deze trappen zijn in de landschapsplannen behorende bij het Projectplan Waterwet van het dijkversterkingsproject Tiel-Waardenburg weergegeven. Het beheer en onderhoud van deze trappen ligt bij de gemeente.

Waardenburg

Bankjes langs de (landgoed)dijk terugplaatsen

In de oorspronkelijke situatie, dus vóór aanvang van de werkzaamheden van dijkversterking TiWa, waren tussen Neerijnen en Waardenburg drie bankjes aanwezig langs de dijk. Deze drie waren geplaatst langs de landgoeddijk. In de nieuwe situatie worden er ook drie teruggeplaatst: één nabij de plek waar de bomenlaan vanuit het kasteel Neerijnen de dijk opkomt en één iets meer naar het westen richting Waardenburg. De derde was aanwezig op een plek waar in de nieuwe situatie een krappe ruimte ten opzichte van het wandel-fietspad op de dijk zou ontstaan. Aangezien in Waardenburg ook de wens is opgehaald om nabij het Museum De Oersprong een bankje te plaatsen is ervoor gekozen om het derde exemplaar dan nabij het Museum te plaatsen. Zie de volgende wens. Het waterschap gaat hierover in gesprek met vertegenwoordiging van het Museum.

Conclusie: Gehonoreerd

Extra bankje plaatsen bij museum De Oersprong (Waalbandijk 12 Waardenburg)

De mogelijkheid om een (extra) bankje te plaatsen nabij het Museum De Oersprong wordt momenteel onderzocht. Het waterschap heeft aangegeven dat langs de dijk hiervoor geen ruimte bestaat, maar ziet mogelijkheden voor plaatsing dichter bij het museum. 

Conclusie: Gehonoreerd

Aansluiting op struinpaden Tuil en Neerijnen 

Na uitvoering van de dijkversterkingsmaatregelen vindt aansluiting plaats op de struinpaden in Tuil (via fietsroute via uiterwaard onder spoor en rijksweg) en in Neerijnen. 

Conclusie: Gehonoreerd. 

Neerijnen

Inritten naar uiterwaard afsluiten voor auto’s in verband met overlast ongenode gasten

De gemeente kan de inritten naar de uiterwaard niet afsluiten voor auto’s. De inritten liggen op gronden die niet in eigendom zijn van de gemeente. Deze inritten zijn veelal bedoeld voor agrariërs/pachters van de uiterwaarden, dan wel voor andersoortig beheer van deze gebieden (zoals buitendijks dijktalud). 

Conclusie: Niet gehonoreerd. 

Kunstwerk “varken’’ terug op de oorspronkelijke plek in Opijnen / elders in Neerijnen

Het waterschap heeft het kunstwerk tijdelijk verwijderd om de dijkversterkingsmaatregelen te kunnen uitvoeren. Over terugplaatsing heeft zij contact gezocht met de familie van de kunstenaar. Gelet op de rechten van de kunstenaar en de context van het kunstwerk, plaatst het waterschap deze op dezelfde plaats terug. De staat van het kunstwerk is gelijk aan die van vóór de tijdelijke verwijdering. Na uitvoering van de werkzaamheden wordt bekeken of het kunstwerk nog aanvullend zal worden gereinigd.

Conclusie: Niet gehonoreerd. 

Ommetje Neerijnen met doorsteek bij de bocht Repensestraat 

Voor aanleg van het ommetje Neerijnen zijn volgens de Dorpstafel financiële middelen beschikbaar. Vanuit Neerijnen-Waalbandijk bezien wenst de Dorpstafel graag een doorsteek van de bocht, om hiermee de Repensestraat te bereiken. 

Conclusie: Gehonoreerd.

Voorkomen dat motorrijders de onderweg gebruiken voor puzzeltochten

De onderweg ter ontsluiting van de woningen aan Waalbandijk 24  tot en met 33 is een openbare onderweg. De situering en inrichting van deze weg wijzigt naar aanleiding van de dijkversterkingsmaatregelen. Er zal een snelheidsregime van 30km/u gaan gelden. Dit is conform het collegebesluit van 22 november 2022 (Beantwoording reacties GW fase 1). De doorgaande route blijft die op de kruin van de dijk en krijgt een snelheidregime van 60 km/u. Met deze snelheid is deze route een aantrekkelijke route om te volgen. 

Hiermee kan echter niet voorkomen worden dat deze onderweg wordt gebruikt in puzzelritten.

Conclusie: Niet gehonoreerd. 

Landgoeddijk niet voor gemotoriseerd verkeer

De landgoeddijk is in de huidige en toekomstige situatie bedoeld voor langzaam verkeer. Dit is en blijft herkenbaar aangeven met bebording, het afwijkende type verharding en het hekwerk dat gepasseerd wordt bij doorgang. 

Conclusie: Gehonoreerd. 

Een dijktrap bij kasteel Waardenburg in plaats van grasbetontegels

De opgang voor wandelaars naar de dijk bij Kasteel Waardenburg zal worden teruggeplaatst. De vormgeving is gelijk aan andere dijktrappen en is gemaakt van beton. 

Conclusie: Gehonoreerd. 

Drie banken terug. Geen afvalbakken

De drie verwijderde banken langs de landgoeddijk worden teruggeplaatst. De inwoners willen hier geen afvalbakken bij. In de praktijk is ook gebleken dat deze hier ook niet noodzakelijk zijn. 

Conclusie: Gehonoreerd. 

Fiets/wandelpad alleen voor fietsers en wandelaars. Landgoeddijk niet voor gemotoriseerd verkeer

De landgoeddijk tussen Neerijnen en Waardenburg blijft behouden (lengte zoals reeds aanwezig) en deze blijft enkel beschikbaar voor langzaam verkeer (zoals wandelaars en fietsers).

Conclusie: Gehonoreerd.

Honden aan de lijn

In de gebieden op en rond de dijk zijn hondeneigenaren verplicht hun hond(en) aan te lijnen. Er is niet voorzien in specifieke hondenuitlaatplaatsen.

Conclusie: Gehonoreerd. 

Vormgeving toegang landgoeddijk en grenspaal

De vormgeving van het hekwerk van de landgoeddijk sluit aan bij de uitstraling  van het landgoed. De naam die hierop aangebracht wordt is die van het Gelders Landschap en Kastelen, in combinatie met een klein metalen wapenschild op de poort. 

Gelet op de uitvoeringswerkzaamheden van de dijkversterking is de grenspaal tussen de dijkstoep en de Dreef verwijderd en tijdelijk opgeslagen door het Waterschap c.q. Mekante Diek. Na uitvoering wordt deze terug geplaatst. 

Conclusie: Gehonoreerd. 

Historische kaart als tegel bij entree landgoeddijk

Bij het hekwerk van de landgoeddijk zal een ‘tegel/mat’ in de verharding worden gelegd.

Conclusie: Gehonoreerd. 

Toegankelijkheid van entree voor scootmobielen

Voor de inrichting van Gastvrije Waaldijk, en met name de inrichting van de belevingspunten/ontwikkellocaties, heeft afstemming plaatsgevonden met het Platform Toegankelijkheid West Betuwe. Aan de hand van door dit platform aangeven tips is voorzien in een hekwerk dat ook door mindervaliden/ scootmobielen te passeren is.

Conclusie: Gehonoreerd.

Drie bestaande banken terug

De drie verwijderde banken langs de landgoeddijk worden door het waterschap teruggeplaatst. Zie ook bij de beantwoording onder ‘Waardenburg’. 

Conclusie: Gehonoreerd.

Aandacht voor de twee trapopgangen (a: veilige trap met leuning b: te steile opgang Dreef

Ter hoogte van de opgang bij Kasteel Waardenburg wordt een trap met leuning geplaatst. Dit is een type dijktrap, zoals ook op andere locaties wordt toegepast. 
De opgang bij de Dreef wordt enkel aangepast ter plaatse van de toegang tot de dijk.

Conclusie: Deels gehonoreerd.

Positie borden bebouwde kom

De bebording bij de entree van Neerijnen (snelheidsregimes en binnen bebouwde kom) zal worden uitgevoerd zoals door het college besloten ter afronding van Lokaal maatwerk fase 1 (22 november 2022). Dit betekent onder andere dat ter hoogte van de Achterstraat het kombord wordt geplaatst. Hier wijzigt dus ook het snelheidsregime van 30 km/u naar 60 km/u. Dit besluit is in 2023 in persoonlijke gesprekken met enkele omwonenden toegelicht. De inrichting waarin is voorzien kon rekenen op begrip. 

Conclusie: Gehonoreerd. 

Opijnen

Een belevingspunt maken bij de steenfabriek met een verhaal erbij

De (rivierzijde van de) bocht bij Opijnen is aangewezen als ontwikkellocatie. Hier worden parkeerplaatsen en een tribune gerealiseerd als belevingspunt. Op dit punt is ook voorzien in een Waalzuil om het Verhaal van de Waal te vertellen. Een belangrijk verhaal dat voor deze zuil is aangedragen gaat over de geschiedenis van deze plek met zijn nabije omgeving, dus over de voormalige steenfabriek. 

Conclusie: Gehonoreerd.

Leuning aan de dijktrappen

De dijktrappen worden aan de binnenzijde voorzien van leuningen als deze in de huidige situatie deze ook aanwezig zijn. Het Waterschap brengt terug wat aanwezig is. Bij de dijktrappen aan de buitenzijde van de dijk wordt niet voorzien in armleuningen. Deze zijn namelijk onwenselijk voor beheer van het dijktalud/ het dijklichaam. Ook wordt hiermee voorkomen dat bij hoogwater zwerfvuil ophoopt bij de leuningen. Dit zou namelijk instabiliteit van het dijklichaam tot gevolg hebben. 

Conclusie: Niet gehonoreerd.

Een oplossing voor het parkeerprobleem op de dijk voor de visvereniging

Nabij het terrein van de visvereniging wordt een parkeervoorziening aangelegd. Daarnaast is en blijft parkeren in de berm van de weg (op de dijk) toegestaan. Echter, er is beperkte ruimte beschikbaar op deze plek, waardoor andere oplossingen hier niet mogelijk zijn. 

Conclusie: Deels gehonoreerd.

Aandacht voor zwerfafval – bekeuren door boa’s

Allereerst begint het afvalprobleem met goed gedrag van gebruikers van de dijk. Bezoekers nemen hun eigen afval weer zelf mee terug of gebruiken hiervoor afvalbakken. Inzet van boa’s op dit onderwerp heeft op dit moment geen prioriteit. Het gemeentelijk grondgebied is te groot voor het aantal boa’s dat de gemeente kan inzetten. Daarnaast heeft de gemeente via de dorpen/dorpstafels met inwoners ervoor gezorgd dat er zwerfvuilbrigades zijn/worden opgericht. Hiermee hopen we gezamenlijk minder overlast te hebben van zwerfvuil. 

Conclusie: Deels gehonoreerd.

Buitendijks voetpad terug / geen parkeerterrein

Aan de (binnen- en) buitenzijde van de dijk komt een beheerpad te liggen. Dit is tevens te gebruiken als wandelpad. Een extra wandelmogelijkheid ter hoogte van de kruin van de dijk, zoals nu aanwezig nabij de bocht van Opijnen, komt niet terug. Wel is ervoor gekozen om aan de rivierzijde van de bocht een ontwikkellocatie in te richten. Op deze plek (tribune) kan de Waal beleefd worden. Hier is ook voorzien in parkeerplaatsen. 

Conclusie: Deels gehonoreerd. 

Veel groen terugbrengen

De dijkversterkingsmaatregelen vragen op diverse plaatsen om verwijdering van bomen en ander groen. Hiervoor is ook een compensatieplan opgesteld. Daarnaast wordt op diverse plaatsen waar een verbreding of verschuiving van het dijklichaam plaatsvindt, een nieuwe groene inrichting aangelegd. Hiermee worden de bestaande functies weer passend verbonden. De inrichting van deze plaatsen is eerder toegelicht in de landschapsplannen behorende bij het Projectplan Waterwet. Ook zijn nadere uitwerkingen hiervan tijdens de inwonersbijeenkomsten in januari 2024 met inwoners van de dorpen gedeeld.

Conclusie: Gehonoreerd. 

Regelmatiger prullenbakken legen

In opdracht van de gemeente leegt Avri de afvalbakken. Aanpassing van de frequentie hiervan gebeurt als metingen van hoeveelheid afval hier aanleiding toe geven. Dit wordt continu gemonitord. 

Conclusie: Gehonoreerd. 

Prullenbakken weghalen tijdens jaarwisseling

De gemeente verwijdert geen afvalbakken rond de periode van de jaarwisseling. Dit is een erg intensieve activiteit, aangezien dit dan ook op andere locaties in kernen in West Betuwe zou moeten plaatsvinden (precedentwerking). De kosten hiervan wegen niet op tegen de baten.

Conclusie: Niet gehonoreerd. 

Budget onderhoud rustpunten

De rustpunten langs de dijk komen in beheer van de gemeente. Zij financiert dit ook.

Conclusie: Gehonoreerd. 

Struinpad/klompenpad via steenfabriek naar Neerijnen

Ter hoogte van het buitendijks gelegen bedrijf (Waaldijk 5 in Opijnen) is het vooralsnog niet mogelijk om een struinpad aan te leggen. Vanuit Opijnen zal een route dus via de Waaldijk de Waalbandijk richting Neerijnen verbinden.

Conclusie: Niet gehonoreerd. 

Route van Opijnen naar Neerijnen nog onduidelijk

Er is nog geen detailkaart van de struinroute van Opijnen naar Neerijnen beschikbaar. Het Waterschap heeft tijdens de bijeenkomst aangegeven contact op te nemen met Gelders Landschap en Kastelen om te informeren naar de mogelijkheden. De uitkomst zal met de Dorpstafel en de gemeente worden afgestemd. 

Conclusie: Nog in onderzoek

Inzet handhaving op snelheid weggebruikers op de dijk – bijvoorbeeld met rollerbank

Snelheidscontroles behoren tot de taken van de politie. De politie bepaalt of, wanneer en op welke wijze handhaving plaatsvindt van het verkeer op de dijk. Of hierbij een rollerbank wordt gebruikt is op dit moment niet aan te geven. Met de beoogde inrichting van de weg op de dijk, kan juridisch gezien handhavend worden opgetreden. Of dit ook daadwerkelijk plaatsvindt hangt onder andere af van de toekomstige situatie (capaciteit, aantal meldingen, enz.).

Conclusie: Deels gehonoreerd.

Tribune en beheer rustpunten/parkeerplaats bij gemeente

Het belevingspunt met tribune en parkeervoorzieningen bij de bocht in Opijnen komt in beheer bij de gemeente. 
Conclusie: Gehonoreerd. 

Varik-Heesselt

Verlichting – bushalte – af/opritten en kattenogen

Voor de inrichting van de weg langs de dijk geldt als uitgangspunt: daar waar momenteel verlichting aanwezig is, wordt deze teruggeplaatst. Er is geen aanvullende verlichting voorzien binnen dijkversterkingsproject TiWa. Dit standpunt is bevestigd met het collegebesluit van d.d. 22 november 2022 (Beantwoording reacties GW-fase 1). Toepassing van kattenogen is niet wenselijk in verband met beschadiging hiervan bij het wegbeheer. 

Conclusie: Niet gehonoreerd.

Prullenbakken op de dijk (bak, bankjes, bushalte)

Bij de rustpunten langs de dijk worden afvalbakken (terug)geplaatst.

Conclusie: Gehonoreerd.

Extra bankjes

In bijlage 1 is op de kaart aangegeven waar extra bankjes gewenst zijn. Bij woning nr. 94 mag het bankje terugkomen met voorwaarde dat de perceel eigenaar zelf verantwoordelijk is. Op een andere locatie is plaatsing van een bankje niet wenselijk geacht.

Conclusie: Deels gehonoreerd.

Zoutbakken (geen plastic)

De gemeente biedt inwoners op specifieke plekken de mogelijkheid om zout te strooien indien nodig. Dit zout wordt geleverd via de plastic bakken, Andere typen bakken zijn niet mogelijk. 

Conclusie: Niet gehonoreerd. 

Bord verhaal oude dijkverzwaring terugplaatsen

Inwoners hebben gevraagd het bestaande bord met informatie over de historie van de dijkverzwaring bij het bankje terug te plaatsen. Het bord wordt geplaatst nabij rustpunt.

Conclusie: Gehonoreerd.

Bord (info vloedschuur) bij nummer 16 opknappen en terugplaatsen of weghalen

Tijdens de bijeenkomst is aangegeven dat het ‘bruine bord’ (stichting Kunst en Cultuur) met informatie over de woning (vloedschuur) aan de Waalbandijk 16 in Varik vernield is. Gevraagd is deze te vernieuwen dan wel weg te laten na uitvoering van de dijkversterking. Het bord wordt niet vernieuwd vanuit dijkversterking, er wordt gekeken naar ander mogelijkheden.

Conclusie: Deels gehonoreerd

Verhalen steenfabriek op Waalzuil

Het onderwerp ‘steenfabriek’ is doorgegeven aan de provincie ter verwerking in het Verhaal van de Waal (Waalzuilen).

Conclusie: Gehonoreerd.

Containers waaien op waardoor afval op straat terecht komt

De gemeente kan niet voorkomen dat containers die aan de weg staan, bij harde wind openwaaien en dat hierdoor afval op straat belandt. 

Conclusie: Dit wordt voor kennisgeving aangenomen.

Theetuin hele jaar open

Inwoners hebben de wens geuit dat ze de Theetuin het gehele jaar geopend willen hebben. Dit is ter afweging van de eigenaar en moet tevens mogelijk zijn binnen wet- en regelgeving. 

Conclusie: Dit wordt voor kennisgeving aangenomen.

Afspraken over openbaar vervoer Heesselt tijdens de werkzaamheden

Ten behoeve van uitvoeringswerkzaamheden vindt overleg plaats tussen gemeente en Mekante Diek over  onder andere omleidingsroutes. Hierbij zullen ook aanbieder(s) van openbaar vervoer geïnformeerd dan wel betrokken worden. 

Conclusie: Gehonoreerd.

Op trap bij olifantenpad het waterpeil graveren op de treden

Bij plaatsing van dijktrappen door het waterschap is sprake van reguliere vormgeving. Hierin worden geen graveringen aangebracht. Als een peilwaterstok aanwezig is,  wordt deze ook teruggebracht door het waterschap.

Conclusie: Deels gehonoreerd

Verlichting (groen, automatisch aan-uit, armaturen)

Voor de inrichting van de weg langs de dijk geldt als uitgangspunt: daar waar momenteel verlichting aanwezig is, wordt deze teruggeplaatst. Er is geen aanvullende verlichting voorzien binnen dijkversterkingsproject TiWa. Dit standpunt is bevestigd met het collegebesluit van d.d. 22 november 2022 (Beantwoording reacties GW-fase 1).

De armaturen zijn het reguliere type. De aanpassing van de verlichting in groen licht, dan wel met bewegingssensor zijn nog onderwerp van onderzoe (gemeentebreed, in het kader van het beleidsplan licht). 

Conclusie: Deels gehonoreerd en deels nog in onderzoek.

Camperplaats behouden – aandacht voor zwerfafval

Ter plaatse van de ontwikkellocatie De Bol in Varik blijft de bestaande camperplaats behouden. Bij dit punt is voorzien in afvalbakken. 

Conclusie: Deels gehonoreerd.

Begroeiing van de dijk (bloemen, gras, bomen)

Het waterschap zaait de bermen in met een kruidenrijk mengsel wat bijdraagt aan biodiversiteit, een goed beheerbare dijk én een stevige grasmat. Daarnaast geldt dat de dijkversterkingsmaatregelen op diverse plaatsen vragen om verwijdering van bomen en ander groen. Hiervoor is ook door het waterschap bij het Projectplan Waterwet een compensatieplan opgesteld. Daarnaast wordt op diverse plaatsen waar een verbreding of verschuiving van het dijklichaam plaatsvindt, een nieuwe groene inrichting aangelegd. Hiermee worden de bestaande functies weer passend verbonden. De inrichting van deze plaatsen is eerder toegelicht in de landschapsplannen behorende bij het Projectplan Waterwet. Ook zijn nadere uitwerkingen hiervan tijdens de inwonersbijeenkomsten in januari 2024 met inwoners van de dorpen gedeeld. 

Conclusie: Gehonoreerd.

Verkeersveiligheid in relatie tot verlichting en type verkeersdeelnemer

Voor de inrichting van de weg langs de dijk geldt het volgende uitgangspunt: daar waar momenteel verlichting aanwezig is, wordt deze teruggeplaatst. Er is geen aanvullende verlichting voorzien binnen dijkversterkingsproject TiWa. Dit standpunt is bevestigd met het collegebesluit van d.d. 22 november 2022 (Beantwoording reacties GW-fase 1). De aanpassing van de verlichting in groen licht, dan wel met bewegingssensor zijn nog onderwerp van onderzoek (gemeentebreed, in het kader van het beleidsplan licht). 
Voor de inrichting van de weg wordt aangesloten bij de uitgangspunten van Gastvrije Waaldijk. De bestuurders van dit project hebben met hun besluit van 30 augustus 2022 herbevestigd dat de ‘lange lijn’ uitgevoerd wordt. De oproep tot het terugdringen van gemotoriseerd verkeer op de dijk is als advies meegegeven aan de betrokken gemeenten. Zij beoordelen of voor hun weggedeelte aanvullende verkeersmaatregelen nodig zijn. Voor West Betuwe geldt dat na uitvoering gemonitord gaat worden of aanpassingen nodig zijn. Dit is tevens uitgesproken in het eerder genoemde collegebesluit van 22 november 2022. 
Conclusie: Deels gehonoreerd en deels nog in onderzoek.

Afvalbak bij elke bank

Bij de rustpunten langs de dijk worden afvalbakken (terug)geplaatst.

Conclusie: Gehonoreerd.

Bos Heesselt toegankelijk (binnendijks)

De wens bestaat om het bos (binnendijks) in Heesselt toegankelijk te laten zijn. Dit bos is in eigendom bij Staatsbosbeheer. Vertegenwoordiging van de Dorpstafel gaf in de bijeenkomst aan contact te willen leggen met Staatsbosbeheer of hier mogelijkheden voor bestaan. 

Conclusie: Voor kennisgeving aangenomen. 

Betekenis groene sterren op de kaart

Tijdens de bijeenkomst is gevraagd wat bedoeld is met de ‘groene sterren’ die op de kaart zijn weergegeven. Dit ontbreekt in de legenda. Het waterschap is dit nagegaan. Deze sterren hebben betrekking op punten van bijzondere cultuurhistorische waarde. 

Conclusie: Voor kennisgeving aangenomen. 

Locaties van verlichting van de weg op de dijk

Voor de inrichting van de weg langs de dijk geldt als uitgangspunt: daar waar momenteel verlichting aanwezig is, wordt deze teruggeplaatst. Er is geen aanvullende verlichting voorzien binnen dijkversterkingsproject TiWa. Dit standpunt is bevestigd met het collegebesluit van d.d. 22 november 2022 (Beantwoording reacties GW-fase 1).

Conclusie: Deels gehonoreerd en deels nog in onderzoek.

Proefvlakken voor verkeersmaatregelen

Zoals ook onder punt 15 benoemd,  wordt voor de inrichting van de weg aangesloten bij de uitgangspunten van Gastvrije Waaldijk. De bestuurders van dit project hebben met hun besluit van 30 augustus 2022 herbevestigd dat de ‘lange lijn’ uitgevoerd wordt. De oproep tot het terugdringen van gemotoriseerd verkeer op de dijk is als advies meegegeven aan de betrokken gemeenten. Zij beoordelen of voor hun weggedeelte aanvullende verkeersmaatregelen nodig zijn. Voor West Betuwe geldt dat na uitvoering gemonitord gaat worden of aanpassingen nodig zijn. Dit is tevens uitgesproken in het eerder genoemde collegebesluit van 22 november 2022. 
Conclusie: Deels gehonoreerd.

Afweging gebruiksgroepen van de weg op de dijk

Zoals ook onder 15. benoemd wordt voor de inrichting van de weg de inrichting van Gastvrije Waaldijk toegepast. Deze inrichting past bij de diverse typen weggebruikers. Na realisatie zal monitoring plaatsvinden.

Conclusie: Deels gehonoreerd.

Ophemert

Verkeersveiligheid: maatregel bij op/afrit Molenstraat vervalt

De specifieke inrichting van de weg op de dijk (snelheidregimes, drempels en plateau’s) zal worden uitgevoerd zoals door het college besloten ter afronding van Lokaal maatwerk fase 1 (22 november 2022). Dit betekent onder andere dat waar mogelijk en nodig geacht snelheidsremmende voorzieningen worden aangelegd. Dit besluit is in 2023 in persoonlijke gesprekken met enkele omwonenden toegelicht.

  • Af/oprit Molenstraat vervalt: Op de dijk wordt een plateau aangelegd, geen wegversmalling. Het huidige aantal drempels is 1, dit gaat naar 49 drempels over 20 km.
  • Tekeningen zijn nu in ontwerp bij aannemer en zijn vooralsnog niet beschikbaar.

Conclusie: Deels gehonoreerd.

Diverse wensen voor gebruik dijkweg door fietsers en wandelpad benedendijks

Voor de inrichting van de weg wordt de inrichting van Gastvrije Waaldijk toegepast. Deze inrichting past bij de diverse typen weggebruikers. Na realisatie zal monitoring plaatsvinden. De mogelijkheid om de ‘dubbele dijk’ ter hoogte van Het Dijkhuis te blijven gebruiken is niet mogelijk, aangezien het waterschap met het Projectplan Waterwet al heeft bepaald dat deze bestaande dijk verlegd wordt. De maatregel is onherroepelijk en wordt als zodanig uitgevoerd. 

Ten aanzien van het snelheidsregime en snelheidsremmende maatregelen ter hoogte van Slingerbos is gesteld dat de 30 km zone wordt verlengd tot Waalbandijk 45. Dit is door het college besloten ter afronding van Lokaal maatwerk fase 1 (22 november 2022). Dit besluit is in 2023 in persoonlijke gesprekken met enkele omwonenden toegelicht.

Conclusie: Deels gehonoreerd. 

Toegankelijkheid voor scootmobiel

Voor de inrichting van Gastvrije Waaldijk, en met name de inrichting van de belevingspunten/ontwikkellocaties, heeft afstemming plaatsgevonden met het Platform Toegankelijkheid West Betuwe. Aan de hand hiervan is gekeken of aanpassing van het ontwerp mogelijk is. Waar dit het geval was, zijn aanpassingen toegepast. Een voorbeeld van een wijziging is dat een invalidenparkeerplaats in toegevoegd. 

Conclusie: Deels gehonoreerd. 

Handhaving 30 km wegen – niet mogelijk als inrichting niet conform is

Snelheidscontroles/handhaving behoren tot taak van de politie. De politie bepaalt of, wanneer en op welke wijze handhaving plaatsvindt van het verkeer op de dijk. Met de beoogde inrichting van de weg op de dijk, kan juridisch gezien handhavend worden opgetreden. Of dit ook daadwerkelijk plaatsvindt hangt onder andere af van de toekomstige situatie (capaciteit, aantal meldingen, enz.).

Conclusie: Deels gehonoreerd.

Geen belijning en reflectie leidt tot schijnveiligheid

Zoals ook eerder benoemd wordt voor de inrichting van de weg aangesloten bij de uitgangspunten van de Gastvrije Waaldijk. De bestuurders van dit project hebben met hun besluit van 30 augustus 2022 herbevestigd dat de ‘lange lijn’ uitgevoerd wordt. De oproep tot het terugdringen van gemotoriseerd verkeer op de dijk is als advies meegegeven aan de betrokken gemeenten. Zij beoordelen of voor hun weggedeelte aanvullende verkeersmaatregelen nodig zijn. Voor West Betuwe geldt dat na uitvoering gemonitord gaat worden of aanpassingen nodig zijn. Dit is tevens uitgesproken in het eerder genoemde collegebesluit van 22 november 2022. Om gevaarlijke situaties in de scherpe/gevaarlijke bochten te voorkomen wordt in deze bochten belijning aangebracht en in de berm worden bochtschilden van 20x20 cm geplaatst.

Conclusie: Deels gehonoreerd.

Omvallen containers

De gemeente kan niet voorkomen dat containers die aan de weg staan, bij harde wind openwaaien en dat hierdoor afval op straat belandt. 

Conclusie: Dit wordt voor kennisgeving aangenomen.

VVN-rapport

Voor de inrichting van de weg wordt aangesloten bij de uitgangspunten van Gastvrije Waaldijk. De bestuurders van dit project hebben met hun besluit van 30 augustus 2022 herbevestigd dat de ‘lange lijn’ uitgevoerd wordt. De oproep tot het terugdringen van gemotoriseerd verkeer op de dijk is als advies meegegeven aan de betrokken gemeenten. Zij beoordelen of voor hun weggedeelte aanvullende verkeersmaatregelen nodig zijn. Voor West Betuwe geldt dat na uitvoering gemonitord gaat worden of aanpassingen nodig zijn. Dit is tevens uitgesproken in het eerder genoemde collegebesluit van 22 november 2022.

Conclusie: Deels gehonoreerd.

Monitoring van de weg op de dijk

Zie onder 7: monitoring zal plaatsvinden.

Conclusie: Gehonoreerd.

Verlichting op de dijk

Voor de inrichting van de weg langs de dijk geldt als uitgangspunt: Daar waar momenteel verlichting aanwezig is, wordt deze teruggeplaatst. Er is geen aanvullende verlichting voorzien binnen dijkversterkingsproject TiWa. Dit standpunt is bevestigd met het collegebesluit van d.d. 22 november 2022 (Beantwoording reacties GW-fase 1). De aanpassing van de verlichting in groen licht, dan wel met bewegingssensor zijn nog onderwerp van onderzoek (gemeentebreed, in het kader van het beleidsplan licht).

Conclusie: Deels gehonoreerd en deels nog in onderzoek.

Griendensteeg – inclusief parkeerterrein Dijkstraat 

Het betreft geen terrein van de gemeente en er worden door de gemeente geen maatregelen/voorzieningen aangelegd.

Conclusie: Niet gehonoreerd

Laadstation ter hoogte van het Dijkhuis gewenst

Inwoners geven aan dat een laadstation gewenst is ter hoogte van het Dijkhuis.

De gemeente kijkt hiernaar in het kader van plaatsing proactieve laadpalen.

Conclusie: In onderzoek.

Verkeersroutes bouwverkeer

Diverse partijen maken gebruik van routes over de wegen op de dijk. Voor routes en tijdstippen van bouwverkeer worden afspraken gemaakt tussen  de gemeente en Mekante Diek. Normaal gesproken rijdt bouwverkeer vanaf 7u ’s morgens, en dus ook in dit geval van dijkversterking. 

Conclusie: Gehonoreerd.

Hangplek Griendensteeg: overlast bij jaarwisseling

Inwoners geven aan dat de hangplek bij Griendensteeg tijdens de jaarwisseling veel overlast geeft. Wordt meegenomen in de gemeentebrede evaluatie van overlast tijdens jaarwisseling. Indien nodig geacht worden er op dat moment maatregelen genomen.
Conclusie: Voor kennisgeving aangenomen

Extra afvalbak nu de prullenbak bij de Griendensteeg weg is

Dit is de plek waar in de huidige situatie de weg op de dijk splitst. In de toekomstige situatie ná uitvoering van de dijkversterking zal dit niet meer het geval zijn. Afvalbakken worden indien nodig geplaats bij rustpunten. Daarvan is hier is geen sprake.

Conclusie: Niet gehonoreerd

Peilschaal terugplaatsen – bomen rooien (Ooievaarsnest)

De peilschaal wordt teruggeplaatst. 

Conclusie: Gehonoreerd.

Indien de boom waar het ooievaarsnest is gevestigd wel is gerooid wordt na uitvoering van de werkzaamheden gekeken naar de mogelijkheden voor het terugplaatsen van nest.

Conclusie: Onderzoek

Steigerplaats bij/langs de Kil

Locatie bevindt zich buiten de werkgrens van de dijkversterking. Waterschap faciliteert geen steigers in de uiterwaarden van de Waal.

Conclusie: Niet gehonoreerd

Suggesties voor het Verhaal van de Waal:

  1. Komgronden die het landschap maken
  2. Geschiedenis van het dorp 
  3. Diverse onderwerpen:  Mauritslinie, kerkjes, oude school, molen, overtuinen
  4. Gaten van de steenfabriek en fluisterbootjes
  5. Verhaal Sint Lambertuskerk en Sint Maarten Redoute
  6. Het Joodse verleden in Ophemert.

De diverse onderwerpen zijn doorgegeven aan de provincie, ter verwerking in het Verhaal van de Waal (waalzuilen)

Conclusie: Gehonoreerd.