In gesprek met wethouder Hartman over € 108 miljoen voor mobiliteitsmaatregelen A2 Deil-Vught
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat stelt € 54 miljoen beschikbaar voor mobiliteitsmaatregelen voor de A2 tussen de knooppunten Deil en Vught.
Dit bedrag komt uit het zogenoemde restbudget dat is overgebleven nu de verbreding van de A2 voor langere tijd is gepauzeerd. Deze bijdrage van het Rijk wordt samengevoegd met de € 54 miljoen die de regio’s Gelderland en Noord-Brabant eerder al hadden toegezegd. Dit betekent dat er 108 miljoen beschikbaar is voor maatregelen die de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid in het hele gebied rondom de A2 tussen Deil en Vught moeten verbeteren totdat de A2 wordt verbreed.
Wat betekent dit voor onze gemeente?
Wethouder Jacoline Hartman van Mobiliteit is blij met het pakket van maatregelen. “Het pakket omvat onder andere maatregelen tegen sluipverkeer rond Beesd en Waardenburg. En dat is van groot belang voor een aantal dorpen in onze gemeente die bijna dagelijks de negatieve gevolgen ondervinden van het sluipverkeer. De uitvoering start in 2026 en moet er voor zorgen dat de leefbaarheid en verkeersveiligheid in onze dorpen langs de A2 verbetert.”
Hoe verhoudt dit maatregelenpakket zich tot het onderzoek naar sluipverkeer van de gemeente en de provincie?
Dit najaar start het onderzoek sluipverkeer met de verkenningsfase. Daarin onderzoeken gemeente en provincie samen met bewoners, bedrijven en belangenorganisaties concrete maatregelen tegen sluipverkeer op hun haalbaarheid en effecten. “De maatregelen in het mobiliteitspakket A2 Deil-Vught zijn in lijn met de oplossingsrichtingen die wij verder uit gaan werken. Onze prioriteit ligt hierbij op die delen van de sluiproutes waar de druk het hoogst is: Beesd, Boutensteinseweg/Marijkestraat, Zandweg en bebouwde kom Waardenburg”, aldus de wethouder.
Verbreding A2 blijft nodig
“Het maatregelenpakket is een stap in de goede richting. Niet alleen voor onze gemeente, maar ook voor de regio”, vindt wethouder Hartman. “Maar uiteindelijk blijft verbreding van de A2 nodig om ook in de toekomst onze regio bereikbaar, veilig en leefbaar te houden. En daarvoor blijf ik lobbyen als lid van de Stuurgroep A2 namens de regio en de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel. En dat zal ik ook weer laten horen in het gesprek met de Kamercommissie en de minister eind november in Den Haag.”
Flexibele aanpak
Het mobiliteitspakket is flexibel opgezet. Dat betekent dat het plan kan worden aangepast als dat nodig blijkt. Dit kan handig zijn als de situatie op de wegen verandert of als er extra knelpunten ontstaan. De uitvoering van het pakket start in 2026.