Geldermalsen: rotonde N327 bij Laageinde

Dagelijks fietsen veel mensen over de rotonde op de provinciale weg/ Laageinde / Laan van Leeuwenstein in Geldermalsen. Onder hen veel leerlingen van de Rehobothschool en scholengemeenschap De Lingeborgh. Samen met een klankbordgroep van de scholen, inwoners, Bethelkerk, bedrijven en de provincie hebben we een plan gemaakt om de rotonde veiliger te maken voor fietsers. In het plan worden ook maatregelen voorgesteld om de leefbaarheid en verkeersveiligheid op het Laageinde te vergroten en om de rijbaan van de Oudenhof te verbreden.

Planning

Voor het project is een globale planning opgesteld. Dieziet er als volgt uit:

  • Februari - maart 2025: ter inzage voorlopig ontwerp 

    Op 3 maart 2025 is er een inloopavond in scholengemeenschap De Lingeborgh, Laan van Leeuwenstein 2, Geldermalsen. Tussen 19.00 en 21.00 uur kunt u het ontwerp bekijken op het moment dat u het beste uitkomt. Het voorlopige ontwerp kunt u ook downloaden via de knop onderaan deze pagina. 

    U kunt reageren op het voorlopig ontwerp tot en met vrijdag 21 maart. U kunt uw reactie laten weten in een mail aan niels.van.tiggelen@westbetuwe.nl. Alle reacties worden beantwoord in een reactienota die we op deze pagina plaatsen.

  • Maart - april 2025: opstellen definitief ontwerp
  • Mei 2025: collegebesluit vaststellen definitief ontwerp
  • Mei - juni 2025: aanvragen benodigde vergunningen
  • Mei - juni 2025: technische voorbereidingen
  • Juni - juli 2025: aanbesteding
  • Sept 2025 - juli 2026: uitvoering - We voeren het project in fases uit. Zo zorgen we er voor dat de woningen, kerk, scholen en bedrijven zoveel mogelijk bereikbaar blijven. 

De planning is op dit moment nog globaal omdat er eventueel kabels en leidingen verlegd moeten worden. Dat kan er voor zorgen dat we de planning aan moeten passen. 

Voorlopig ontwerp

Hieronder staat een korte toelichting op het voorlopig ontwerp. Na de toelichting kunt ook de tekeningen downloaden. 

Rotonde

We passen de rotonde op de provinciale weg aan. Er komt een fiets- en voetpad aan de westzijde van de rotonde (Deilse kant). Alleen over dit fiets- en voetpad kunnen fietsers en voetgangers de rotonde oversteken. 

Laan van Leeuwenstein

De Laan van Leeuwenstein wordt eenrichtingsverkeer (met uitzondering van fietsers en bromfietsers) in westelijke richting (richting Deil). Je kunt de Laan van Leeuwenstein alleen inrijden als je komt vanuit de richting Deil. Op de Provincialeweg komt ter hoogte van de Bethelkerk een uitvoegstrook voor rechtsaf. Kom je vanuit Geldermalsen of Meteren dan moet je eerst doorrijden naar de rotonde om vervolgens terug te rijden naar de uitvoegstrook ter hoogte van de Bethelkerk. 

De Laan van Leeuwenstein krijgt een inrichting als fietsstraat met een breedte van 5,10 m. De rijbaan krijgt rode straatstenen en in het midden komt een strook van grijze/zwarte straatstenen (50 cm breed) die een visuele rijbaanscheiding aangeeft.

De parkeerplaatsen langs de straat worden uitgevoerd met grasbetonstenen. Zo krijgt de straat meer groen en dat past bij een inrichting die voorbereid is op klimaatverandering.

Op vijf plaatsen leggen we drempels aan. 

  • Een drempel op de kruising naar het parkeerterrein achter de Lingeborgh;
  • Een drempel ter hoogte van de ingang naar de Lingeborgh (hier ligt nu ook al een drempel);
  • Een drempel ter hoogte van de Rabobank (hier ligt nu ook al een drempel);
  • Een drempel ter hoogte van de Rehobothschool;
  • Een drempel ter hoogte van de Bethelkerk.

De Laan van Leeuwenstein wordt ook ingericht als een schoolzone. Zo attenderen we de weggebruiker er op dat hij/zij zich bevindt in een omgeving waar scholen zijn gevestigd. Toegepaste maatregelen zijn markering (schoolzone) op de weg, plaatsen van verkeersborden en Julipalen (gekleurde palen) bij de basisschool.

Laageinde

Om het Laageinde leefbaarder en veiliger te maken stellen we eenrichtingsverkeer in tussen de woningen Laageinde 48 en 60. Je kunt het Laageinde nog wel inrijden vanuit het noorden richting het zuiden (spoorlijn), maar niet andersom. Hierdoor neemt het aantal verkeersbewegingen af in de straat. 

Oudenhof (gedeelte tussen Industrieweg en Laageinde)

Door het instellen van eenrichtingsverkeer in het Laageinde moet het verkeer omrijden via de Industrieweg-Oudenhof. We verbreden het wegdek van de Oudenhof en de buitenbocht op de kruising Laageinde-Industrieweg (kant van het spoor) zodat vrachtverkeer voldoende ruimte heeft.

Vragen

Heeft u vragen, neemt u dan contact op met Niels van Tiggelen, projectleider. Hij is bereikbaar via telefoon 0345 - 72 88 00 of mail niels.van.tiggelen@westbetuwe.nl.