Buitenlandse documenten registreren
Heeft u een document van een gebeurtenis die in het buitenland heeft plaatsgevonden? Zoals een huwelijk, overlijden, geboorte, echtscheiding, erkenning of adoptie? Dan moet u dat document bij ons laten registreren. Maak hiervoor een afspraak per e-mail via specialistpubliek@westbetuwe.nl of bel naar 0345 - 72 88 00.
Meenemen
Als u een buitenlands document wilt inschrijven, heeft u de volgende stukken nodig:
- Geldig identiteitsbewijs.
- Het originele buitenlandse document.
- Wilt u de geboorteakte van een kind registreren en woont dit kind niet in Nederland? Dan heeft u ook een recente Attestatie de Vita (bewijs van in leven zijn) nodig van dit kind. Meer informatie lees je op onze webpagina bewijs van in leven zijn.
- Wilt u een buitenlandse huwelijksakte of akte geregistreerd partnerschap laten registreren en heeft één van beide partners een nationaliteit van buiten de EU? Dan heeft u de verklaring ex artikel 2.9 lid 1 Wet BRP nodig. Als dit voor u geldt, moeten beide partners de verklaring ondertekenen. Dit formulier kunt u downloaden in de bijlage onder deze tekst.
Legalisaties en vertaling
Een buitenlands document is niet automatisch rechtsgeldig in Nederland. Controleer goed of uw documenten een legalisatie, vertaling of apostille (zegel of waarborgstempel) nodig heeft.
Kijk voor meer informatie op de website van Nederland wereldwijd.
Hoe lang duurt het?
Hoe lang de registratie duurt, verschilt van geval tot geval. Het kan tussen de 1 tot 4 weken duren. Als er nader onderzoek nodig is, kan het langer duren.
Buitenlands document ophalen
Heeft u bij gemeente West Betuwe een originele akte of een document uit het buitenland ingeleverd voor de Basisregistratie Personen (BRP)? En heeft u een brief ontvangen waarin staat dat u het originele brondocument bij ons kunt ophalen? Maak hiervoor een afspraak per e-mail via specialistpubliek@westbetuwe.nl of bel naar 0345 - 72 88 00.
Doet u dit persoonlijk binnen 4 weken tijdens de openingstijden.
Wat heeft u hiervoor nodig
- Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of een verblijfsdocument)