Alcoholwetvergunning
Uitleg over de Alcoholwetvergunning
Er zijn twee varianten van de Alcoholwetvergunning:
- een Alcoholwetvergunning voor horecabedrijven waarbij horeca het hoofddoel is. Bijvoorbeeld: cafés, restaurants en andere commerciële horecazaken.
- een Alcoholwetvergunning voor instellingen waarbij horeca niet het hoofddoel is, maar een bijkomstige activiteit. Dit noemen we ook wel ‘paracommerciële’ horecabedrijven. Dit zijn meestal stichtingen of verenigingen, zoals: buurthuizen en kantines van (sport)verenigingen. Let op: een vereniging die het schenken van alcohol uitbesteedt, is een commerciële horecabedrijf.
Wanneer vraagt u een Alcoholwetvergunning aan?
U vraagt een Alcoholwetvergunning aan, als:
- U een horecabedrijf start, verhuist of overneemt waar u alcohol wilt schenken of verkopen;
- Het horecabedrijf (bouwtechnisch) verandert;
- De ondernemingsvorm van de horecabedrijf verandert, bijvoorbeeld: een eenmanszaak wordt een bv).
De vergunning wordt persoonlijk overhandigd
Als uw aanvraag wordt toegekend en u ontvangt de Alcoholwetvergunning. Dan wil de burgemeester graag de Alcoholwetvergunning persoonlijk aan u overhandigen. Bewaar de Alcoholwetvergunning altijd in uw zaak. Dan kunt u de Alcoholwetvergunning laten zien als dit nodig is. De Alcoholwetvergunning heeft geen einddatum.
U bent verplicht om wijzigingen op de Alcoholwetvergunning door te geven. Na een wijziging krijgt u de gewijzigde Alcoholwetvergunning toegestuurd.
Eisen inrichting van een horecabedrijf
Voor een Alcoholwetvergunning moet de inrichting van uw horecabedrijf aan een aantal specifieke eisen voldoen. Deze eisen staan beschreven in het Bouwbesluit 2012 Bijvoorbeeld:
- Het gedeelte van uw zaak dat toegankelijk is voor uw klanten moet een oppervlakte hebben van minimaal 35 m2.
- Uw zaak moet minimaal 2,10 meter hoog zijn, gemeten vanaf de vloer (bestaande bouw). En 2.60 meter voor nieuwbouw (b 2012 art. 4.1, art. 4.7).
- Uw zaak moet een ventilatiesysteem hebben dat rechtstreeks in verbinding staat met de buitenlucht (Bb 2012 art. 3.6).
- Voor nieuwbouw twee toiletten zonder verdere eisen van voorportaal/apart handen wassen. Indien er maximaal 15 personen zijn aangewezen op het toilet dan volstaat één toilet. Voor bestaande bouw geldt dat één toilet volstaat, indien er maximaal 25 personen op zijn aangewezen (bb 2012 art. 4.9, art 4.14).
De inrichtingseisen staan volledig beschreven in het Bouwbesluit 2012. U krijgt alleen een Alcoholwetvergunning als uw horecabedrijf voldoet aan de bepalingen in dit besluit.
Eisen eigenaar en leidinggevenden van een horeca zaak
Bent u eigenaar van een horecabedrijf, dan moet u aan een aantal eisen voldoen om een Alcoholwetvergunning te kunnen krijgen.
- U heeft een Verklaring Sociale Hygiëne. In sommige gevallen moet u een horecadiploma laten omzetten naar een Verklaring Sociale Hygiëne;
- U voldoet aan de regels over integriteit (dit wordt getoetst via de Bibob-procedure);
- U bent niet in enig opzicht van slecht levensgedrag (dit wordt gecontroleerd via een antecedentenonderzoek);
- U staat niet onder curatele en bent niet ontzet uit de ouderlijke macht of voogdij.
Ook voor de leidinggevenden van uw horecabedrijf gelden speciale eisen. Een leidinggevende:
- heeft minimaal de leeftijd van 21 jaar;
- Heeft een Verklaring Sociale Hygiëne;
- Is niet in enig opzicht van slecht levensgedrag (dit wordt gecontroleerd via een antecedentenonderzoek);
- Staat niet onder curatele en is niet ontzet uit de ouderlijke macht of voogdij.
Exploitanten en leidinggevenden vervullen een belangrijke rol als het gaat om de openbare orde en veiligheid in en rondom het horecabedrijf. Zij moeten daarom integer zijn en in geen enkel opzicht van slecht levensgedrag. Informatie van de politie en justitie wordt meegenomen bij de beslissing over uw aanvraag. Daarnaast staan in het Besluit eisen zedelijk gedrag Alcoholwet 1999 de eisen waaraan een leidinggevende moet voldoen.
Leidinggevenden op vergunning
Alle leidinggevenden worden vermeld op de vergunning. Heeft u een eenmanszaak of een vennootschap onder firma (vof), dan bent u zelf (ook) leidinggevende. Bij een BV worden ook alle bestuurders als leidinggevenden beschouwd.
Aanwezigheidsplicht leidinggevende horecazaak
In een commerciële horecabedrijf moet altijd minimaal één leidinggevende aanwezig zijn als de zaak open is.
Speciale regels voor (sport)verenigingen en stichtingen (para-commercieel)
Voor een (sport)vereniging of buurthuis gelden andere regels:
- Er moeten minimaal twee bestuursleden van de vereniging of stichting op de vergunning worden vermeld. Zij moeten aan dezelfde eisen voldoen als een leidinggevende;
- Er moeten minimaal twee personen een Verklaring Sociale Hygiëne hebben. Dit hoeven niet dezelfde personen te zijn als die op de vergunning staan. Deze personen hoeven geen lid te zijn van de vereniging, maar hebben wel een Verklaring Sociale Hygiëne;
- In de horecagelegenheid moet een instructie voor barpersoneel aanwezig zijn. Barvrijwilligers moeten eerst een korte training Sociale Hygiëne hebben gevolgd;
- Barvrijwilligers moeten minstens zestien jaar zijn.
Aanwezigheidsplicht (sport)verenigingen en stichtingen (para-commercieel)
Bij een vereniging, stichting of buurthuis moet altijd een van de leidinggevenden óf een getrainde barvrijwilliger aanwezig zijn als er alcohol wordt geschonken.
De aanvraag
Wij ontvangen graag onderstaande gegevens.
Voor commerciële horecabedrijven:
- Een ingevuld formulier aanvraag alcoholwetvergunning model A
- Een geldig legitimatiebewijs (paspoort of ID) van iedereen die op de vergunning komt te staan;
- Een ingevuld formulier voor het aanmelden van nieuwe leidinggevende(n);
- De Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden;
- Voor elke leidinggevende moet er een werkverklaring of arbeidsovereenkomst ingeleverd zijn;
- Het huur-, koop-, of pachtcontract van het horecapand;
- Een plattegrond van de inrichting. Hierop moet duidelijk staan wat de afmetingen (lengte, breedte en hoogte) en de oppervlaktes van de publiekstoegankelijke ruimtes zijn. Op de plattegrond moet aangegeven staan waar de bar, keuken, toiletten zijn. Plattegrond bij voorkeur schaal 1:100);
- Gegevens mechanische ventilatie (niet nodig bij slijtersbedrijf). Een horecalokaliteit heeft een goed werkende mechanische ventilatie-inrichting die rechtstreeks met de buitenlucht in verbinding staat en een luchtverversingscapaciteit van 3,8 x 10-3 m3/s per m2 vloeroppervlakte heeft.
Voor para-commerciële horecabedrijven
- Een ingevuld formulier aanvraag Alcoholwetvergunning model B
- Een geldig legitimatiebewijs (paspoort of ID) van iedereen die op de vergunning komt te staan;
- Een ingevuld formulier voor het aanmelden van nieuwe leidinggevende(n) (model B);
- De Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden;
- Het huur-, koop-, of pachtcontract van het horecapand;
- Een plattegrond van de inrichting. Hierop moet duidelijk staan wat de afmetingen (lengte, breedte en hoogte) en de oppervlaktes van de publiekstoegankelijke ruimtes zijn. Op de plattegrond moet u ook aangeven waar de bar, keuken, toiletten zijn. Plattegrond bij voorkeur schaal 1:100);
- Barreglement/bestuursreglement (zie www.nocnsf.nl) bij een para commerciële aanvraag toevoegen (Het bestuur stelt voor het verkrijgen van een vergunning een reglement vast dat waarborgt dat de verstrekking van alcoholhoudende drank in de inrichting vanuit het oogpunt van sociale hygiëne op verantwoorde wijze geschiedt wordt conform artikel 9 van de Alcoholwet. U houdt ook een lijst met barvrijwilligers bij);
- Gegevens mechanische ventilatie (niet nodig bij slijtersbedrijf). Een horecalokaliteit heeft een goed werkende mechanische ventilatie-inrichting die rechtstreeks met de buitenlucht in verbinding staat en een luchtverversingscapaciteit van 3,8 x 10-3 m3/s per m2 vloeroppervlakte heeft;
- De Statuten van oprichting stichting.
Zit er een terras bij de aanvraag?
Dan moet er bij de aanvraag een plattegrond aangeleverd worden met het terras daarop ingetekend (ook de tafels en stoelen). Maak de tekening op schaal en teken ook eventuele obstakels in (bomen, schermen, fiets parkeerpalen etc.) en de vrije doorloop van 4,5m meter. Brandkranen en overige bluswatervoorzieningen moeten vrij toegankelijk zijn.
Termijn aanvragen
Aanvragen van een horecabedrijf of slijterij worden door gemeente binnen 8 weken in behandeling genomen. Deze termijn mag eenmaal verlengd worden.
Lever de volgende documenten aan bij een wijziging leidinggevende(n):
Een ingevuld formulier wijzigen leidinggevende model A (commerciële horecabedrijven) of model B;
- Een geldig identiteitsbewijs (paspoort of ID) van de leidinggevende(n) (minimaal 21 jaar);
- Voor elke leidinggevende moet er een werkverklaring of arbeidsovereenkomst ingeleverd zijn;
- De Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden.
Formulieren voor de aanvraag
Onder het kopje 'De aanvraag' staat uitgelegd wanneer welk formulier ingevuld moet worden.
Verzending formulier
Vul het formulier volledig in en stuur dit, inclusief bijlagen, naar gemeente@westbetuwe.nl. Of print het formulier uit, vul het volledig in en stuur het naar:
Gemeente West Betuwe
T.a.v. team vergunningen
Postbus 112
4190 CC Geldermalsen
Vragen?
We helpen u graag. Neem daarom contact op met team vergunningen Apv. De medewerkers van team vergunningen Apv kunnen u verder informeren. Mail naar teamapvvergunningen@westbetuwe.nl.
Kosten
Tarieven 2024
De kosten voor het in behandeling nemen van een:
- Alcoholwetvergunning zijn € 355.
- Wijziging leidinggevende zijn € 81,50.